Remant bouwt aan een duurzame strategie

Als innovatieve Transport en Customs Architects bouwen we aan een duurzame bedrijfsstrategie. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is hier onlosmakelijk mee verbonden. Zo bieden we een antwoord op de uitdagingen waar we met zijn allen voor staan. Dit doen we voor onze klanten, samen met onze partners, met aandacht voor onze medewerkers en onze leefomgeving. Zo garanderen we dat de boeiende wereld van logistiek en douane ook aan volgende generaties een mooie toekomst kan bieden.
We leven in uitdagende tijden waarin snel evoluerende geopolitieke, economische, maatschappelijke en milieu-uitdagingen onze manier van werken beïnvloeden. Het is dus van bijzonder belang om te monitoren hoe bepaalde trends evolueren en welke risico’s ze met zich meebrengen.
We deden een uitgebreide oefening om onze strategie voor de komende jaren opnieuw te formuleren. De uitkomst is evenwel geen breuk met het verleden. Onze duurzame bedrijfsstrategie toont een evolutie waarbij we ambities en acties voor de komende jaren hebben geformuleerd.
Lees het volledige duurzaamheidsverslag
Naar het verslagDe vier strategische pilaren van onze strategie

1.
Duurzame transportoplossingen

Duurzame transportoplossingen






Als Remant Groep bieden wij innovatieve, flexibele en supply chain oplossingen op maat van de transportbehoeften van onze klanten, en dit op de meest kostenefficiënte manier. Dankzij ons netwerk en onze kennis, kunnen wij steeds de meest optimale transportmiddelen inzetten. Wij streven ernaar de totale ecologische en sociale voetafdruk van onze activiteiten te verkleinen door te zoeken naar duurzame logistieke alternatieven. Wij nemen een voortrekkersrol in het aanbieden van groene logistiek en het transport van circulaire materialen.
Onze oplossingen

1.1 Synchromodale oplossingen
Wij nemen een regierol op binnen ons uitgebreid logistiek netwerk waarbij we dankzij onze expertise en keuze-opties zeer flexibel kunnen schakelen om onze klanten betrouwbaarheid en efficiëntie te kunnen garanderen. Daarbij zetten we de vervoersmiddelen optimaal in, op maat van de noden van elke klant en logistieke flow.
Onze aanpak
1.2 Duurzame en efficiënte logistiek
We willen de milieu-impact van de eigen bedrijfsvoering maximaal beperken en nemen onze verantwoordelijkheid op vlak van o.a. energie, wagenpark, vastgoedbeheer en aankoopbeleid.
Onze aanpak
1.3 Circulaire modellen ondersteunen
Wij geloven sterk in de noodzaak van economische groei zonder verdere impact op de uitputting van grondstoffen. Als logistieke regisseur willen we hiertoe bijdragen door onze klanten te helpen met een optimaal transport van circulaire materialenstromen.
Onze aanpak
Synchromodale oplossingen
- We zetten systemen en procedures op om synchromodale oplossingen in kaart te brengen en te meten. Hierdoor kunnen we duurzame herroutering en optimalisaties aanbieden.
- We trainen en enthousiasmeren onze medewerkers om de klant de verschillende opties voor te stellen.
- We ontwikkelen een standaardtariefregeling waardoor de synchromodale oplossing volledig tot zijn recht komt.
- We versterken het multimodaal vervoer door uitbreiding van het netwerk.
- We werken aan kennisontwikkeling binnen onze teams op het gebied van organisatie en controle.

Duurzame en efficiënte logistiek
- Op het niveau van onze bedrijfsvoering proberen we onze CO2-uitstoot te beperken. Dat doen we door een zesmaandelijkse monitoring van onze CO2- voetafdruk en CO2-reductieplannen.
- Vanuit ons aanbod zetten we in op tal van initiatieven die de klanten helpen om de CO2-impact van hun vervoer te verminderen.
- We ontwikkelden onze eigen Qubus-tool voor CO2-efficiënte oplossingen en blijven features toevoegen.
- We kunnen dankzij een tool met API-integratie goederen sneller en efficiënter dedouaneren.

Circulaire modellen
- We stimuleren via REKUPP circulaire activiteiten door het transport van recycleerbare materialen en herbruikbare grondstoffen te faciliteren.
- We zoeken actief naar partnerships met bedrijven in de recyclagesector en de circulaire economie om hen te ontzorgen bij de logistieke keten.
- We investeren zelf mee in onderzoeksinitiatieven die bijdragen tot de verhoging van circulaire activiteit.

2.
Een geweldige plek om te werken en groeien

Een geweldige plek om te werken en groeien





Onze medewerkers en hun expertise zijn het belangrijkste kapitaal van onze groep. Dat koesteren we. We nemen gerichte initiatieven om te zorgen dat iedereen zich bij ons op een evenwichtige manier kan ontplooien en kan groeien. Centraal daarbij staat de overtuiging dat we iedereen kansen moeten bieden.
Door gericht te werken aan het welzijn en welbevinden, zorgen we dat we samen gezond blijven. Onze familiale bedrijfscultuur ademt die zorg voor elkaar uit.
Onze oplossingen

2.1 Kansen geven
We bieden kansen aan iedereen die wil leren en groeien. We willen een motiverende leer- en groeiomgeving aanbieden aan onze medewerkers. Zo zorgen we dat ze in een snel veranderende wereld wendbaar blijven.
Onze aanpak
2.2 Gezonde medewerkers
We stimuleren onze medewerkers om te werken aan hun geestelijk en lichamelijk welbevinden. We nemen maatregelen om een gezond evenwicht te vinden tussen werk en privéleven en zorgen voor een aangename en stimulerende werkomgeving zodat onze medewerkers met plezier naar kantoor komen.
Onze aanpak
2.3 Familiaal DNA
We hechten veel belang aan het familiale karakter van onze groep. Het DNA van Remant is voor iedereen herkenbaar in onze verschillende bedrijven in binnen- en buitenland. Ook bij onze verdere groei willen we dat als onze sterkte blijven benutten.
Onze aanpak
Medewerkers kansen geven, hoe doen we dat?
- We zorgen voor een open bedrijfscultuur met kansen voor iedereen ongeacht afkomst, huidskleur, handicap ...
- Bij ons gaan leergierigheid en potentieel voor op diploma.
- We bieden elke starter een uitgebreide onboarding om zich direct thuis te voelen.
- We bieden via de Remant Academy een platform om te leren en zich verder te ontplooien.
- Vanuit ons HR-beleid zetten we gericht in op kansen en persoonlijke groei.
- Met externe partners zorgen we voor een aanbod aan coaching en executive opleidingen.
- We bieden iedereen in ons bedrijf de kans om zich mee uit te spreken over bepaalde trends en keuzes en hoe we hiermee het best kunnen omgaan.

Gezonde medewerkers, daar maken we samen werk van!
- We promoten een gezonde levensstijl bij onze medewerkers (fietsbeleid, fruitmanden, work-life balans ...).
- We werken vanuit onze Remant Health Club aan lichamelijke en mentale gezondheid.
- We investeren in werkplekergonomie.
- We organiseerden een sportieve challenge waarbij we met het team de afstand rond de aarde aflegden door te fietsen, lopen en wandelen.
- We hebben een evenwichtig beleid waar thuiswerken en flexwerken deel van uitmaken.
- We voeren medewerkersenquêtes uit over welzijn en interne communicatie.

Hoe we ons familiaal DNA tot leven brengen
- We zetten sterk in op activiteiten en communicatie waarbij we onze bedrijfswaarden op de werkvloer zichtbaar en tastbaar maken: waardering, integriteit, respect, engagement.
- We zijn één groep en één grote familie. We proberen onze waarden ook naar de vestigingen in de Verenigde Staten en Frankrijk over te dragen.
- We zetten in op meertalige communicatie zodat onze buitenlandse vestigingen ook betrokken blijven bij de interne beleidsvoering.

3.
Duurzame & efficiënte processen

Duurzame & efficiënte processen




Ons doel is om onze klanten zo goed mogelijk te ontzorgen. Operational excellence en continue verbetering zijn essentieel om onze kwaliteit te verzekeren. Als systeemintegrator hebben we hiertoe de beste randvoorwaarden gecreëerd. Door onze open geest voor nieuwe technologie houden we onze blik gericht op de toekomst. We werken met up-to-date software en cloud-toepassingen en volgen actief de evolutie van de digitalisering op. We investeren consequent in relevante toepassingen in onze sector. Onze data en die van de klanten worden volgens de hoogste standaarden beveiligd.
Onze oplossingen

3.1 Klantgericht
We zetten onze jarenlange expertise elke dag ten volle in om onze klanten te ontzorgen doorheen heel het transport van hun goederen of materialen. Samen zoeken we steeds naar de beste oplossing en maken we het verschil door onze betrokkenheid bij en kennis van de sectoren en producten van onze klanten.
Onze aanpak
3.2 Systeemintegratie
We proberen als Transport & Customs Architecten van complexe flows maximale integratie te voorzien op de systemen van onze klanten en leveranciers. Zo kunnen we onze belofte van efficiënte, duurzame en flexibele transportoplossingen waarmaken.
Onze aanpak
3.3 Operational excellence
We bieden onze klanten de garantie dat we efficiënt werken. Geoptimaliseerde interne processen, duidelijke service level agreements en een kritische ingesteldheid om zelf continu onze processen te verbeteren zijn hierbij onze vertrekbasis.
Onze aanpak
Onze klantgerichte aanpak
- We willen uitblinken in serviceniveau door de inzet van onze mensen en de kracht van onze systemen.
- We investeren voortdurend in kennis van de sector en de business/markten van de klant om het verschil te maken en een optimale oplossing te bieden.
- Wij stellen ons netwerk open aan onze klanten en delen opportuniteiten met hen.
- We spelen in op nieuwe trends, flows en kansen en zetten hiervoor een specifieke aanpak in de markt.
- We luisteren naar feedback van onze klanten en doen er iets mee!

We maken werk van systeemintegraties
- Door verregaande systeemintegraties kunnen onze klanten hun bestelling op een eenvoudige manier vanuit hun eigen ERP-systeem doorgeven. Klanten kunnen de transportflow vanaf de bestelling tot de afhandeling en facturatie opvolgen.
- We hebben jaren geleden geïnvesteerd in de uitbouw van een eigen R&D en innovatieafdeling. Hierdoor zijn we pionier op vlak van systeemintegratie via EDI of API.
- We hanteren strikte normen op vlak van cybersecurity en databescherming om onze systemen te beveiligen. Daarbij is bijvoorbeeld multifactorbeveiliging een evidentie.

We blinken graag uit in operational excellence
- We werken voortdurend aan procesoptimalisaties om de flows van onze klanten zo efficiënt mogelijk te organiseren op vlak van tijd, kosten en milieu-impact.
- We hebben een duidelijke IT- en applicatiestrategie die erop gericht is om de dagelijkse processen te vereenvoudigen, te standaardiseren en maximaal te automatiseren.
- We optimaliseren onze planning en werking in een proces van continue verbetering en hebben per BU een voltijdse functie voor procesoptimalisatie en procesvereenvoudiging.
- We beperken manuele invoer door RPA en data scraping.
- We gebruiken uitgebreide kwaliteitsdashboards en monitoren onze service level agreements.
- We voorzien systematische checks en audits.

4.
Samenwerkingsverbanden uitbouwen

Samenwerkingsverbanden uitbouwen





Samen bouwen we aan betrouwbare langetermijnrelaties met onze klanten en andere stakeholders. We werken vanuit de waarden van de Remant Groep: Waardering, Integriteit, Respect en Engagement. Deze bedrijfswaarden vertalen we naar concrete acties. We zijn betrokken bij onze omgeving. Dat toont zich in de openheid en transparantie die we bieden, maar ook in de ondersteuning van maatschappelijk relevante projecten.
Onze oplossingen

4.1 Samenwerking
We werken met een aantal vertrouwde partners en leveranciers over de verschillende continenten. Deze partners staan garant voor een vlotte werking en volgen de transportafspraken op die we met onze klanten hebben gemaakt. Onze visie op duurzaamheid proberen we ook bij onze partners en leveranciers terug te vinden en waar mogelijk zetten we hen er ook toe aan.
Onze aanpak
4.2 Open communicatie en transparantie
Vanuit onze waarden integriteit en respect streven we naar openheid tegenover al onze stakeholders. We willen een voorbeeld zijn van goed bestuur en bedrijfsethiek. Onze engagementen komen we na en we rapporteren hierover op een transparante manier.
Onze aanpak
4.3 Maatschappelijk engagement
We bestaan als bedrijf niet op onszelf. We nemen onze verantwoordelijkheid en ondersteunen specifieke sectorinitiatieven en meer algemene goede doelen. We trachten onze voorbeeldrol naar duurzaamheid ook naar onze stakeholders uit te dragen.
Onze aanpak
Samenwerking
- We kiezen voor langetermijnsamenwerkingen met onze klanten en leveranciers en zien hen als partners. Samen zorgen we dat we eenzelfde kwaliteitsniveau nastreven en eveneens dezelfde normen hanteren.
- We ontwikkelen relaties op een open manier en geloven in de kracht van ecosystemen, waar elke partner zijn eigen meerwaarde goed kan valoriseren.
- We evalueren onze partners op basis van een scoring model, zowel voor op land als op zee. Dat model bestaat uit de parameters kwaliteit, veiligheid, service en flexibiliteit.

Open communicatie & transparantie
- We hebben een lange geschiedenis van corporate governance, waarbij we de code Buysse hanteren. Onze geëngageerde raad van bestuur waakt over de strategische koers van de groep.
- We nemen actief deel aan kennisevents van werkgevers- en sectorfederaties en netwerken zoals het Family Business Network. We aarzelen niet om ons thought leadership ook uit te dragen.
- We beschikken over gedragscodes voor medewerkers en voor leveranciers die groepsbreed geïmplementeerd worden.
- We voeren strategische klantgesprekken.
- We hebben een enterprise risk management systeem in voege waarmee we zowel de brede ESG-risico’s als meer economische, operationele en financiële risico’s opsporen.

Maatschappelijk engagement
- We steunen sociale, sportieve en culturele organisaties.
- We geven een tweede leven aan onze IT-apparatuur via Close the Gap.
- We engageren ons in professionele netwerken (Etion, Voka, Plato).