Innovaties die de maritieme logistiek stimuleren

In de loop van de geschiedenis hebben tal van uitvindingen de internationale handel en dus ook de expeditie-industrie vooruitgeholpen. Hieronder geven we een kleine selectie van zeer invloedrijke ontwikkelingen.

16th century

De Bill of Lading

De Bills of Lading werden gangbaar in de zestiende eeuw. Ze worden gebruikt door vervoerders om te bevestigen dat ze goederen hebben ontvangen voor verzending en bevatten een overeenkomst om deze goederen te vervoeren naar de ontvanger of zijn rechthebbenden op een specifieke bestemming.

16th century

De zeevrachtverzekering

Historische documenten maken al in de 17e eeuw melding van geformaliseerde verzekeringspolissen voor zeevracht in Londen. De eerste verzekerde gebeurtenissen hadden betrekking op de veilige aankomst van schepen.

Vandaag de dag is een zeevrachtverzekering essentieel geworden voor de scheepvaart. De markt voor zeevrachtverzekeringen is goed ontwikkeld en er zijn vele soorten vrachtverzekeringen en dekkingsniveaus beschikbaar.

19th century

Het stoomschip

In de 19e eeuw vervingen stoomschepen de zeilboten en versnelden aanzienlijk het zeevervoer. Stoomschepen werden voorafgegaan door kleinere schepen, stoomboten genaamd, die in de eerste helft van de 18e eeuw werden gebouwd, met de eerste werkende stoomboot en raderstoomboot tegen het einde van de eeuw.

Toen de stoomtechnologie op dit niveau eenmaal op punt stond, werden er stoommachines op grotere schepen gemonteerd en uiteindelijk ook op zeeschepen. De technologie werd betrouwbaar met aandrijving door schroefbladen in plaats van schepraderen. Ze veranderde ook het ontwerp van schepen voor een snellere, zuinigere voortstuwing.

20th century

De container

De container is een van de meest iconische ontwikkelingen in logistiek en expeditie. De gestandaardiseerde zeecontainer heeft een revolutie teweeggebracht in de sector door een efficiënt en veilig goederenvervoer mogelijk te maken via verschillende vormen van transport, waaronder schepen, vrachtwagens en treinen.

Containervervoer vereenvoudigde de afhandeling, verlaagde de kosten en versnelde het wereldwijde handelsproces. Het werd de grootste motor van wereldwijde import en export vanwege de hoeveelheid die op een bepaald moment kan worden vervoerd. De Amerikaan Malcolm McLean vond de container halverwege de 20e eeuw uit en midden jaren zestig arriveerde de eerste standaard container in Rotterdam.

20th century

De reefer

De reefer werd eind 19e eeuw uitgevonden en kwam begin 20e eeuw in omloop. Verschillende opmerkelijke innovaties, zoals de draagbare luchtkoeleenheid en de mobiele koeling speciaal voor fruit, zagen het daglicht in de vroege jaren 1900. Gekoeld transport van vlees en fruit werd steeds gebruikelijker tegen het midden van de eeuw. Tegen de jaren 1960 stonden thermisch geïsoleerde zeecontainers volledig op punt.

20th century

De telegrafie en telex

De telegraaf en de telex maakten het mogelijk om enorm veel sneller te communiceren dan de postdienst, die maar zo snel ging als de schepen zelf. Telex (een samentrekking van ‘telegraph exchange’) was een openbaar geschakeld netwerk van teleprinters. Het maakte gebruik van pulskiezen zoals bij een analoge telefoon voor automatische routering door het netwerk.

20th century

GPS-technologie

In de tweede helft van de 20e eeuw leidde de ruimtevaart tot de uitvinding van het ‘global positioning system’ (gps). Het netwerk van meer dan 30 satellieten dat toen werd opgezet, wordt sindsdien in het dagelijks leven gebruikt. 

Gps speelt een cruciale rol in internationale expeditie. In de jaren 1980 werd gps goedgekeurd voor commerciële burgerluchtvaartmaatschappijen om de navigatie en veiligheid te verbeteren. In de handel verkrijgbare draagbare gps-toestellen kwamen op de markt. De invloed van ruimtenavigatietechnologie op onze wereld gaat door. De economische voordelen zijn enorm.

20th century

Trackingsystemen

Trackingsystemen zijn essentieel geweest voor de verbetering van de activiteiten en de klantervaring in de logistieke sector. Deze systemen bieden nauwkeurige informatie over levering, aankomst en vertrek, wat beide partijen ten goede komt.

Sinds het begin in de jaren 1990 is het concept van vloottracking onveranderd gebleven. Gps-trackingsystemen maken gebruik van satellieten van de globale satellietnavigatiesystemen om microgolfimpulsen naar gps-eenheden te verzenden. Dit biedt nauwkeurige informatie over de locatie, snelheid, tijdstip, richting en routegeschiedenis van het voertuig of vaartuig.

Vóór de ontwikkeling van geavanceerde trackingsystemen moesten mensen voor updates vertrouwen op schattingen en telefoontjes. De nauwkeurigheid van de voorspellingen was niet gegarandeerd, wat kon leiden tot vertragingen en andere problemen.

Met trackingsystemen voor het volgen van koelschepen kunnen vrachtvervoerders automatische waarschuwingen instellen op basis van realtime gps-gegevens. Dit helpt om temperatuurgerelateerd bederf te beperken, maakt vrachtmonitoring mogelijk en verbetert de operationele efficiëntie.

20th century

Megacontainercarriers

Megacontainercarriers maken het mogelijk om de kosten per TEU te verlagen en de verschepingsvolumes te vergroten.Containerschepen zijn groter geworden om te profiteren van schaalvoordelen en de kosten te verlagen als onderdeel van intermodaal vrachtvervoer.

Met de komst van deze megacarriers werd het concept van luchtvrachthubs toegepast op zeehavens. Goederen komen in grote hoeveelheden aan, worden daar tijdelijk opgeslagen en vinden zo hun weg naar hun binnenlandse bestemmingen via multimodale transportoplossingen.

21th century

Trade compliance

De Wereld Douane Organisatie (WDO) probeert al heel lang de veiligheid van internationale logistieke stromen te verbeteren, d.w.z. de veiligheid van de toeleveringsketen van producent tot eindgebruiker.

Belangrijke geopolitieke gebeurtenissen leidden tot de implementatie van nieuwe logistieke beveiligingssystemen en handelsregels. Deze intense focus op veiligheid werkte aanvankelijk als een niet-tarifaire belemmering, waardoor de doorlooptijden werden vertraagd. Het gebruik van software voor trade compliance automatiseert en stroomlijnt het proces van naleving van douaneregels en documentatievereisten.

In 2005 nam de Raad van de WDO het SAFE Framework of Standards to Secure and Facilitate Global Trade aan. Dit SAFE-kader zou het internationale terrorisme ontmoedigen, de inning van inkomsten veiligstellen en wereldwijd de facilitering van de handel bevorderen. Het kernconcept van dit internationale kader is het AEO-programma (Authorized Economic Operator, geautoriseerde marktdeelnemer).

21th century

Verbeterde gegevensanalyse en voorspellende analyse

Met de toenemende beschikbaarheid van data zullen ontwikkelingen op het gebied van gegevens- en voorspellende analyses een nauwkeurigere vraagprognose, capaciteitsplanning en risicobeoordeling mogelijk maken. Het doel is een geoptimaliseerde toeleveringsketen, lagere kosten en een betere klantenservice.

21th century

Robotica en automatisering

Robotica- en automatiseringstoepassingen zullen zich blijven uitbreiden in de toeleveringsketen.

Autonome gegevensuitwisseling zal de werkomstandigheden verbeteren door de efficiëntie te verhogen en arbeidsintensieve taken te verminderen. Op deze manier kan het persoonlijke contact, dat van vitaal belang is in de maritieme logistiek, behouden blijven.