Remant fietsbeleid in de kijker
De fiets als gezonde en veilige werkpartner
In november 2016 ging Remant NV van start met een concreet fietsbeleid op basis van drie belangrijke drijfveren: mobiliteit, duurzaamheid en welzijn voor de medewerkers. “In die periode was de omgeving van het Eilandje erg moeilijk bereikbaar wat voor veel frustratie zorgde. Daarnaast kwam het accent in onze sector en onze strategische keuzes ook steeds meer op duurzaamheid te liggen. Daarvan wilden we onze ploegen bewust maken en ons steentje bijdragen. Tot slot wil Remant een zorgzaam werkgever zijn om het welzijn van zijn medewerkers en willen we graag dat we met zijn allen meer bewegen. Uiteindelijk hebben we veelal een zittend beroep. Daarom wilden we ze voor en na al bewegend van de buitenlucht laten proeven. We merken trouwens dat onze fietsende werknemers veel relaxter op het werk aankomen”, aldus HR manager Laure Decostere.
Service en veiligheid
Bij de start van het fietsbeleid contacteerde Remant diverse Antwerpse spelers uit de fietswereld. “We legden daarbij de lat bewust hoog omdat we service en veiligheid erg belangrijk vinden. Uiteindelijk kozen we, net omwille van die service, voor een partij met diverse verkooppunten in de provincie Antwerpen.”
De medewerkers van Remant krijgen, in functie van hun persoonlijke noden, de keuze uit drie mogelijke fietsen: een stadsfiets, een elektrische fiets of een vouwfiets. “We zien dat mensen die van wat verder komen vooral voor een elektrische versie kiezen, terwijl de vouwfiets vooral goed scoort bij mensen die hun fiets niet veilig kunnen parkeren en het fietsen combineren met het openbaar vervoer. De stadsfiets ten slotte wordt vooral gebruikt voor kleinere afstanden.”
Remant koopt de fietsen zelf aan voor medewerkers die minstens 20% van de tijd met de fiets naar het werk komen. “Hun fietsen zijn verzekerd tegen diefstal, zij kunnen rekenen op pechverhelping en krijgen een tegoedbon om hun fiets binnen te brengen bij mechanische problemen. Intussen bezitten 80 van de 135 personeelsleden een bedrijfsfiets, waaronder een 50-tal hun fiets constant gebruiken. Zij hebben recht op een fietsvergoeding.
Fiets als employer branding
Remant promoot zijn fietsbeleid sterk op de bedrijfswebsite en refereert er ook naar tijdens recruteringsgesprekken. “Je kunt gerust stellen dat we het gebruiken als een soort van ‘employer branding’. We merken dat dergelijk beleid veel interesse losweekt bij sollicitanten. Vooral bij nieuwe, jonge medewerkers oogst het veel succes wat dan op zijn beurt aanstekelijk werkt voor anderen die nog niet zo overtuigd waren.”
Naast het eigenlijke fietsaanbod probeert Remant zijn medewerkers ook zoveel mogelijk te sensibiliseren voor veilig fietsverkeer. “Vooral bij slechter weer gebeuren er meer woon-werk ongevallen en is het een kwestie van goed op te letten. Iedereen die van ons een fiets krijgt, krijgt er een helm en fluo vestje bovenop. Onze fiets ‘policy’ stimuleert hen ook om die te dragen, maar verplichten kunnen we dat helaas niet.”
Weinig Oosterweelhinder
Remant was dus de Oosterweelwerken ver voor met hun fietsbeleid, alhoewel dit grootschalig bouwproject er niet de directe oorzaak voor vormde. “Toch niet, omdat de meeste van onze personeelsleden niet vanuit Linkeroever of het Waasland komen. Als dat toch het geval is, kunnen zij perfect parkeren op Linkeroever of het openbaar vervoer tot daar nemen en met hun vouwfiets tot bij ons geraken. Dat gebeurt nu trouwens ook al voor medewerkers die dezelfde trip ondernemen vanaf Kinepolis.”, verduidelijkt Laure.
Remant was één van de pioniers op het vlak van een actief fietsbeleid en wil die rol ook in de toekomst blijven spelen. “Doel is om het aantal medewerkers op de fiets nog te verhogen, omdat het nu eenmaal het gemakkelijkste vervoermiddel is in Antwerpen, samen met het openbaar vervoer. En het bovendien de beste veligheidspreventie garandeert.”
Kaderstuk
Remant is een logistieke speler in de Antwerpse haven, actief in de sectoren expeditie en douane. Het bedrijf beschikt over zes operationele entiteiten, waarvan vijf expeditiefilialen en een onafhankelijk douanekantoor. Het telt in totaal 135 medewerkers en werkt nog steeds als familiebedrijf. “Die familiale waarden trekken wij sterk door in onze organisatie”, vertelt HR-manager Laure Decostere. “Zowel naar onze klanten als onze medewerkers hanteren wij een erg persoonlijke aanpak. Dat zorgt ervoor dat we een imago hebben van toegewijde dienstverlener die zijn klanten een uitstekende service biedt. Dat doen we intussen veertig jaar.”